FAQ

Ofte stilte spørsmål

Praktisk

informasjon

Hvor kontakter jeg support?

hjelp@garnesdata.no.

Hva er telefonnummeret til support når min IT-konsulent er opptatt?

Ring oss på +47 21 42 10 10 for support.

Hva er åpningstidene deres?

Mandag-fredag fra 08.00 - 16.00.

Har dere en vaktordning i helgene?

Vi har dessverre ikke vaktordning i helgene. Send oss gjerne en mail likevel, så besvarer vi så snart vi kan i åpningstiden.

Henrik fra Garnes Data
Randula fra Garnes Data

Priser

Hva tar IT-konsulentene i timepris?

Timesprisen på våre IT-konsulenter er 1549 NOK eks mva. Er du avtalekunde får du redusert pris. Les mer om våre prisavtaler

Hva koster et rådgivningsmøte med konsulent?

Våre IT-konsulenter tar vanlig timespris for rådgivningsmøte. For nye kunder byr vi på 30 minutter med rådgivning uten kostnad. Kontakt hjelp@garnesdata.no

IT-sikkerhet

Hvorfor trenger jeg endepunktsbeskyttelse når Microsoft Defender er gratis?

Windows Defender beskytter mot skadevare, spionvare og virus. Den skanner en brukers e-post, nettleser, sky og apper for cybertrusler. Men Windows Defender mangler EDR endepunktsikkerhet og respons, samt automatisert etterforskning og utbedring, så derfor er mer antivirusprogramvare nødvendig. Les om endepunktssikkerhet.

Hvorfor trenger jeg backup av epost og OneDrive?

Kontrakter, avtaler, kundeinformasjon og strategi er viktige dokumenter for deg, derfor er det viktig å sikre dem. Er du uheldig og får dataene dine kryptert eller noen i din virksomhet klikker seg inn på en link som inneholder et virus, så har du forsikret deg om at du ikke har mistet filene dine for godt. Les om mer om backup.

Hvorfor trenger jeg Google Workspace eller Office365 når jeg allerede har epost gratis/billig gjennom webhuset/domeneshop?

Dersom problemer oppstår, kan vi bistå deg bedre. Vi har langt mer innsikt og kontroll over situasjonen når epost ligger hos Google Workspace eller Microsoft 365. Da kan vi sette inn tiltak som DKIM og DMARC, opprette delte postbokser, epostlister, sikkerhetsgrupper og holde kontroll over spamfilteret. Vi har også mulighet til å spore epost for å se hvor eller hvorfor den havnet i spam eller ikke ble levert. Tilgang til slikt er ganske begrenset når epost ligger hos domeneshop eller webhuset. Du slipper også at vi må kontakte en tredjepart for å finne løsningen på epostproblemene, og belage oss på at riktig informasjon blir gjentatt i alle ledd. Les mer om epostbeskyttelse.

Opus Dental

Hvordan kan Garnes Data hjelpe deg som bruker Opus Dental?

Garnes Data er sertifiserte Opus Dental teknikere. Derfor kan vi hjelpe deg med installasjon, oppsett og drift. Slik blir din brukeropplevelse smidig og korrekt. Vi samarbeider med Norsk helsenett.

Hvilke oppgaver løser Garnes Data med Opus Dental

  • Vi tar hånd om den helhetlige brukeropplevelsen med Opus Dental.

  • Rutineoppgaver som å sette opp skrivere, brukere, lisenser og programvare.

  • Tilganger via hjemmekontor og VPN-løsning,

  • IT-sikkerhet og backup for pasientopplysninger.

  • Oppsett av den beste og sikreste løsningen for en optimalt fungerende hverdag.

Vi spurte teknikerne:

Hva får du oftest

spørsmål om?

Trygve fra Garnes Data

“Hvorfor bør jeg skru enheten min av og på?”

Som deg og meg kan også teknologien ha en dårlig dag. I mange tilfeller løses enkle problemer ved å skru enheten din (pc, ruter, mobil) av og på. Når du omstarter løses mange problemer av seg selv.

Dersom problemet vedvarer, eller du må omstarte enheten alt for ofte, tar du en prat med oss.

Tobias fra Garnes Data

“Hvorfor får ikke kollegaene mine tilgang på filer jeg deler med dem?”

Det kan være flere grunner, men en vanlig årsak er at du har lagret filen et sted kun du har tilgang til. Sjekk at filen ikke bare er lagret på din datamaskin, eller din personlige OneDrive/Google Drive o.l, men også i felles Sharepoint/Google Drive.

Håkon Garnes fra Garnes Data

“Hvorfor er pcen min treg?”

Jobber PCen eller en annen enhet veldig sakte, kan det komme av flere årsaker.

Det kan være at PCen er gammel, at du har brukt opp lagringsplassen med for mange og store filer, at den jobber med en stor oppgave, eller fordi den er overopphetet.

Forsøk å omstarte enheten, lukke store og krevende programmer, og slette filer du ikke har bruk for lenger. Dersom problemet fortsatt plager deg, sender du oss en mail på hjelp@garnesdata.no.